Nejspíše každý, kdo přemýšlí o vytvoření internetových stránek si položil tuto otázku. Chtěl bych stránky, ale kolik to vlastně stojí? Všude vidím jiné ceny, některý soukromník nabízí stránky za 3000,-, ale některé agentury chtějí za prezentační web klidně 300 000,- a více, jak je to možné?
Jestli poptáváte nový web, tak doporučuji se co nejvíce připravit, ušetříte tím spoustu času, a samozřejmě i peněz.
Jak se připravit? Nejprve je třeba si rozmyslet, co od stránek očekáváte, a k čemu mají sloužit (propagace nebo prodej produktů a služeb, nebo prezentace vaší firmy, blog či magazín s články?)
Dále co by měli stránky umět a obsahovat. Stačí vám jednoduchá prezentace, kde bude váš obsah a kontaktní formulář? Nebo potřebujete rezervační systém, či jiné aplikace? Potřebujete přidat pár produktů a platební bránu? Toto vše se promítne do výsledné ceny také. Klidně se podívejte na několik konkurenčních nebo podobných webů, a inspirujte se – tím nemyslím, kopírování, ale pokud nemáte představu, a máte např. stavební firmu, je dobré kouknout na weby jiných stavebních firem a ujasnit si, co mají stránky obsahovat.
Pokud to je možné, připravte si obsah a grafiku, jestli to je ve vašich silách. Takže veškeré texty, které potřebujete si napište, aby je poté mohl webmaster na web přidat, toto vám také může ušetřit spoustu peněz. Pokud nemáte představu o obsahu, tak je dobrá volba sáhnout po copywriterovi, obsah bude kvalitní a přizpůsobený vašemu webu.
Další položka, která ušetři spoustu času je rozpočet. Není to nutnost, ale např. já takto pracuji nejraději, protože vím, co si mohu dovolit, a můžu z toho vytěžit co nejvíce. Jestli uvažujete o tvorbě nových stránek, nebo předělání stávajících, tak je dobré si položit otázku: Kolik do toho vlastně chci vložit peněz? Z mé zkušenosti je dobré mít alespoň nějaké rozmezí vymyšlené, protože pokud řešíte finanční náročnost, tak se nabídky od dodavatelů mohou extrémně lišit. Přirovnal bych to k nákupu vozidla: Chcete si koupit nové auto. Kolik stojí auto? Můžete mít vrak za 10 000,- nebo také supersport za 10 000 000,-. Ale pokud navštívíte prodejce, a řeknete, že potřebujete auto s velkým kufrem, slušnou spotřebou a dostupným servisem, a máte na to 500 000,-, tak vám může poradit co je nejlepší volbou pro vás. A u webových stránek je to dost podobné.
Další a zásadní otázka, která velmi ovlivní cenu webu, je ta, kdo vám stránky bude dělat.
Já bych to rozdělil do těchto kategorii:
1. Svépomocí
2. Freelancer (soukromník)
3. Agentura
Nejsem jeden z těch, který bude hanit práci agentur, protože jsem se dal na dráhu freelancera. Každá možnost má své výhody i nevýhody, a já se pokusím stručně popsat jaké.
1. Svépomocí – Tato možnost může být nákladově nejlepší. Pokud se rozhodnete udělat si stránky svépomocí, tak nejspíše využijete krabicové řešení typu WIX nebo WEBNODE apod. Výhody těchto řešení: Stránky máte poskládané rychle, a zpravidla platíte pouze měsíční poplatek (v řádu stokorun), za služby, které využíváte, a o zbytek se nestaráte. Nevýhody: Tyto weby vypadají velmi podobně, protože většina je z předpřipravených, a ne moc hezkých šablon. A samozřejmě také budoucí úpravy, potřeba nějakého rozšíření je zde obtížná nebo nemožná.
2. Freelancer – Bývá levnější než agentury, ale není to pravidlem. Výhody: cena, jednání pouze s jednou osobou – osobní přístup, a pokud vyberete správně, tak kvalitní výsledek. Nevýhody: výběr vhodného freelancera, možná delší doba dodání, úzká specializace na daný obor.
3. Agentura – Pokud se bavíme opravdu o profi agenturách, tak výsledek je téměř vždy na 100%, ovšem za vysokou cenu. Výhody: vytvoření téměř čehokoliv (vlastní redakční systém, mobilní aplikace apod.), rychlejší doba dodání (není pravidlem). Nevýhody: cena, protože platíte celý tým lidí, a to se projeví na ceně, a ne málo. Jednání většinou s více lidmi, nebo obchodníkem, který problematice rozumí okrajově.
V jakém případě vybrat co?
Pokud nejste z nějakého důvodu zastánce stránek, a nechce se vám do nich investovat, tak bych zvolil stránky svépomocí, které mohou být zadarmo, nebo za drobný paušál. Toto řešení je vhodné, pokud od stránek nic neočekáváte, ale chcete je mít např. kvůli kontaktu.
Chcete prezentační web, nebo eshop/web menšího rozsahu – zde bych sáhnul po variantě č. 2. Profesionální prezentační, nebo produktové stránky vám zvládne vytvořit šikovný freelancer v profesionální kvalitě, a zde není třeba přeplácet. Pokud jste na osobní kontakt, tak také, myslím, že je možné se obrátit na spoustu freelancerů téměř s čímkoliv. Já např. pokud jsem přijmul zakázku, a je třeba vytvořit kvalitní SEO obsah s korekcí, tak zajistím copywritera, a zákazník se nemusí o nic starat. Toto ovšem není podmínkou.
Pokud chcete opravdu rozsáhlý web, nebo webovou aplikaci, a máte velký rozpočet, tak bych sáhnul po kvalitní a prověřené agentuře. U velkých projektů se vám mohou o stránky starat desítky lidí, takže časová úspora je zde obrovská.
Další faktor, ovlivňující cenu stránek, je webdesign.
Využijete připravenou šablonu, nebo budete chtít webdesign na míru? Jak moc propracovaný webdesign – tvorba náčrtu, interaktivních wireframes, UX? Zde je také veliké rozmezí.
Šablona může být zadarmo, samozřejmě s určitým omezením, nebo lze šablonu zakoupit – zpravidla se pohybují prémiové šablony okolo 2-3 tisíc korun, ale můžete narazit na šablonu za 1000,- nebo také klidně 8000,-.
Zato webdesign na míru za 3 tisíce těžko seženete. Kvalitní webdesign, začíná na 10 000,-, a stoupá to dle požadavků zákazníka, počtu stránek, tvorby wireframes apod.
Kolik to tedy vlastně stojí?
To je opravdu těžká otázka, a nelze na ní přesně odpovědět. Ale např. základní stránky z šablonového řešení v nějaké rozumné kvalitě se mohou pohybovat v rozmezí 5-30 tisíc, za předpokladu dodání veškerého obsahu a bez další optimalizace. Prezentační stránky vytvořené na míru se mohou pohybovat v rozmezí 15-80 tisíc korun, za základní stránky. Ale opět, je to velmi individuální. Stránky na míru za méně jak 10 tisíc, nebudou v kdoví jaké kvalitě, a to jednoduše z časových důvodů. Každý specialista ve svém oboru zná svou cenu, a tvorba kvalitních a odladěných stránek je práce na desítky hodin.
Jak je to s hodinovou sazbou se podíváme v dalším článku.
Pokud máte jakékoliv dotazy, tak mě neváhejte kontaktovat na: jsem@ludvikstemmer.cz